X
تبلیغات
ستاره ای در آسمان آگاهی - مطلب31-مراقبه های اوشو

ستاره ای در آسمان آگاهی

مجموعه مقالات درباره ی متافیزیک ،ماوراالطبیعه ، آگاهی، قانون جذب، انرژی، روانشناسی و ...

مراقبه های اوشو

 

لمس کردن چشم ها مانند یک پر:
وقتی ذهن آرام می‌گیرد، افکار حالت انجماد پیدا می‌کنند. به یاد داشته باشید افکار در یک ذهن آشفته زندگی می‌کنند. یکی از راههای آرام کردن ذهن و افکار آرام کردن چشم‌ها است. در این حالت انرژی شما به درون حرکت می‌کند و افکار می‌ایستند. این امر به رخوتی دلپذیر منجر می‌شود.
زمان انجام دستور: هرزمانی که بخواهید و ممکن باشد
مدت مراقبه: حتی یکدقیقه هم اثربخش است.در حالت ایده آل، چهل دقیقه
دستور:
وقتی روی صندلی نشستید (حتی صندلی تاکسی، هواپیما یا قطار) چشمان خود را ببندید و دستهای خود را روی چشمانتان بگذارید. بدون هیچ فشار. برای هرمدتی که ممکن است این کار را ادامه دهید و از حس زیبایی که بوجود می‌آید لذت ببرید.
اوشو: کتاب " رازها "

خنده و ریلکسیشن:
در زندگی لحظاتی وجود دارند که بدون اینکه آگاه باشیم درحال وادادن و رهایی هستیم. یکی از این مواقع هنگامی است که واقعا درحال خندیدن هستیم. خنده ای که حرکات آن از شکم است نه از روی فکر و ذهن. وقتی شکمی می خندیم واقعا در حالتی از رهایی هستیم. به همین دلیل است که خندیدن انقدر برای سلامتی مفید است. هیچ داروی دیگری هم نمی تواند انقدر برای سلامتی شما مفید باشد. دفعه بعد که درحال خندیدن بودید، توجه کنید که چقدر ریلکس و آزاد هستید.
زمان مراقبه: بین ده تا چهل دقیقه – شبها قبل از خواب یا اول صبح
دستور:
مرحله اول: برای خود یک قلقلک ایجاد کنید
همینطوری که در سکوت نشستید برای خود یک حس قلقلک ایجاد کنید و اجازه بدهید تا خنده شروع بشود. بگذارید تا حس خنده در دستها و پاهایتان هم پخش شود. بگذارید تمام بدنتان در این خنده شرکت کند نه فقط دستها و پاها، تمام بدن را در آن شرکت دهید تا وقتی که خنده به شکمتان برسد. خود را مثل یک بچه کوچک فرض کنید. اگر می توانید روی زمین غلت بزنید، اینکه چه صدایی از خود درمی آورید خیلی مهم نیست، مهم این است که با تمام وجود در این قسمت شرکت کنید.
مرحله دوم: برگردید روی زمین
روی زمین دراز بکشید. طوری که صورت به طرف زمین باشد. اگر لخت باشید بهتر است. با زمین ارتباط برقرار کنید و آن را در زیر خود حس کنید. با خود فرض کنید که زمین مادر شما است و شما فرزند او هستید. همراه با زمین نفس بکشید و خود را با او یکی حس کنید.
مرحله سوم: برقصید
برای مدتی مثلا بیست دقیقه برقصید. یک موسیقی، هرچه که باشد برای خود بگذارید و شروع به رقصیدن کنید. وقتی با زمین ارتباط برقرار کردید، رقصیدنتان شکل دیگری پیدا می کند.
اگر این دستور را مرتب انجام دهید، طی شش ماه تغییرات عمیقی در وجودتان پدید می آید. اگر شبها قبل از خواب این دستور را انجام دهید، خواهید دید که رویاهایتان شادتر و زیباتر می شوند. اگر دستور را صبحها انجام دهید، در طول روز انرژی و شادابی زیادتری خواهید داشت. در طول روز هم هروقت فرصتی بدست آمد و امکان داشت، باخود بخندید.
اوشو: خورشید، پشت خورشید، پشت خورشی


شکلک در بیاورید:
این مراقبه برای آرامش ذهن کمک بزرگی است. همه ما احساسات مختلفی را در صورت خود جمع می‌ کنیم که باعث درخشش،کدورت، چروکیدن یا باز بودن چهره می‌ شود. با کمک این دستور ساده می‌ توانید کمک کنید تا با خارج شدن احساسات مختلف، چهره‌ ای باز و شاداب داشته باشید.
زمان: شبها قبل از خواب
مدت: پنج تا ده دقیقه
دستور
قبل از خواب در حالی که در رختخواب نشستید، با صورت خود شکلک در آوردید. درست مثل بچه‌ ها. صورتهای زشت، زیبا، خوب، بد و...
با کمک این کار اجازه بدهید تا تمام عضلات صورت شروع به کارکند. در عین حال اجازه دهید تا صداهای بی معنی هم از دهانتان خارج شود.
بعد از مدتی که احساس کردید کافی است به خواب بروید.
صبح فردا بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از انجام هرکاری مقابل آینه بایستید و دوباره از خودتان شکلک درآورید.
بعد از چند روز متوجه باز شدن چهره خودتان می‌ شوید.
دستور مراقبه از اوشو


مراقبه در شب:
در روانشناسی یوگا، هوشیاری انسان به چهار درجه تقسیم می‌شود. درجه اول همان است که در هنگام راه رفتن و کار کردن روزانه داریم. شما مشغول کار کردن می‌شوید و در عین حال قدری هم بیدار هستید. اغلب کار کردن‌ها در حالتی نیمه بیدار انجام می‌شود و افراد، بسیاری از کارهای خود را کاملاً اتوماتیک انجام می‌دهند. درجه دوم، رویا دیدن است. در این هنگام شما ظاهراً خواب هستید ولی در پس زمینه ذهن، رویاها در حال گذر هستند و ذهن در یک ترافیک شلوغ بدام افتاده است. درجه سوم، خواب واقعی است. در اینجا رویا دیدن متوقف شده و شخص به طور عمیقی در خواب است. اما چهارمین درجه: این درجه قدری شبیه خواب است با این تفاوت که شخص در عین خواب بودن، هوشیار است. این درجه با سکوتی عمیق همراه است. این همان درجه‌ای است که آستانه ورود به سامادی یا اشراق است. هوشیاری توام با سکوت.
از زمانهای قدیم، برای مراقبه از تاریکی شب استفاده می‌شده است. روز، زمان دنیایی و شب زمان روحانی است. بنابراین اگر می‌خواهید در مراقبه‌های روحانی پیشرفت کنید باید بیشتر از شب استفاده کنید. در این زمان حس خواهید کرد که با شب بیشتر و بیشتر عجین می‌شوید. وقتی دنیای اطراف خلوت می‌شود، ترافیک شهر آرام می‌شود، صداهای مزاحم به سکوت تبدیل می‌شوند و ذهن مردمی که در فکر پول و کار هستند به خواب می‌رود، فرصت خوبی برای مراقبه بدست می‌آید.
بنابراین خوب است تا شبها در تنهایی، سکوت و تاریکی بنشینید. با تاریکی شب یکی شوید و در آن ناپدید شوید. به ستاره‌های آسمان نگاه کنید. فاصله خود را با آنها حس کنید، سکوت آنها را بشنوید. شب بهترین زمان برای مراقبه است.
اوشو: کتاب برقصید برای رسیدن


لبخند درونی:
زمان انجام این مراقبه: هروقت نشستید و کاری ندارید
دستور:
مرحله اول: از دهان تنفس کنید
خود را ریلکس کرده و بگذارید تا قدری دهانتان باز باشد. شروع به تنفس از راه دهان کنید ولی نه خیلی عمیق. فقط بگذارید تا با نفس کشیدن، در بدنتان احساس سبکی کنید. این کار را برای مدتی انجام دهید. تا وقتی احساس کنید نفستان سبک شده است و فک پایینی کاملا شل و ریلکس است.
مرحله دوم: لبخند را حس کنید
در این موقع، یک لبخند را در درون خود احساس کنید. نه روی صورت بلکه در تمام وجودتان. حتماً هم می توانید این کار را انجام دهید. این لبخند قرار نیست روی صورت شما قرار بگیرد. این لبخند یک لبخند درونی است که در تمام وجودتان رخنه می کند. نمی توان خیلی آن را توضیح داد، باید سعی کنید تا بتوانید آن را حس کنید. مثل این است که شکمتان در حال لبخند زدن است. این لبخند خیلی نرم و لطیف است. مثل اینکه یک گل رز در درون شکمتان در حال باز شدن است و رایحه خودش را در تمام بدن پخش می کند.
اگر بتوانید این تمرین را مرتب انجام دهید و آن را کاملاً حس کنید در تمام شبانه روز خوشحال خواهید بود. هروقت هم احساس کردید که آن شادی را گم کردید، چشمانتان را ببندید و دوباره همان لبخند را در درونتان پیدا کنید. هروقت که بخواهید می توانید.
اوشو: کتاب " همین است"


حس انتقاد:
زمان مراقبه: وقتی در مورد موضوعی حس انتقاد دارید.
اول: ببنید به عنوان جایگزین مثبت برای موضوع انتقاد چه چطزی می توانید پیدا کنید.
دوم: اگر شکل مثبتی برای بیان خود پطدا نکردید صبر کنید. گفتن انتقاد بی فایده است. راه مثبت و نگرش مثبت را پیدا کنید. بعد کاری که می کنید این است که در عین نگاه کردن به راه مثبت انتقاد کنید. به عبارتی حرف شما انتقادی هست ولی در پشت آن خواسته مثبت و اصلاح وجود دارد. این کار باعث می شود انتقاد شما حاصل خوبی داشته باشد.
اوشو: کتاب یک رز یک رز است یک رز است


آزاد بمانید:
در تمام تعالیم معنوی گرفتار نشدن در بند خواسته های زودگذر راه خوبی برای رشد است. در این دستور اوشو راهی را برای رها کردن خواسته ها توضیح می دهد.
در یکی از چیزهایی که از شما می خواهم این است که در مراقبه به جایی برسید که هیچ چیز نتواند شما را تحت تاثیر جدی قرار بدهد و وابسته خود کند. در تمام طول روز این امکان برای همه ما وجود دارد که روی این دستور مراقبه کنیم. هروقت که چیزی شما به سوی خود می کشاند چند لحظه بایستید و یک نفس عمیق بکشید. نفس را به طور عمیق وارد و خارج کنید و در عین حال به موضوع مورد نظر توجه کنید. در زمان خالی کردن نفس به مانند یک بازرس به موضوع مورد نظر توجه کنید. اگر بتوانید برای لحظه ای هم که شده به حالت شاهد بودن دست پیدا کنید، خواهید دید که چطور تنها هستید و آن موضوع نمی تواند شما را تحت تاثیر قرار بدهد و در شما خواست عمیقی بوجود آورد. این کار را در هرزمانی که یک موضوع در شما کشش قوی ایجاد می کند انجام دهید و احساس تعلق به آن را رها کنید.
راه عمیقتر شدن در این روش این است که بعد از خالی کردن نفس برای چند لحظه نفس خالی را حفظ کنید. دراین زمان به موضوع مورد نظر دقت کنید. در این زمان کمتر موضوعی می تواند شما را تحت تاثیر قرار بدهد. موضوع ممکن است یک صورت یا بدن زیبا، یک ماشین قشنگ یا یک ساختمان باشد.
این روش به شما کمک می کند تا قدرتمندتر زندگی کنید و خود را آنقدر رها و آزاد ببینید تا بتوانید از آزار خواسته های بی پایان به دورن خود پناه ببرید.
اوشو- کتاب رازها


ایستادن برای تمرکز انرژی:
این تمرین برای افرادی مفید است که در هنگام نشستن به قصد مراقبه با هجوم افکار روبرو می‌شوند و نمی‌توانند ذهن خود را آرام کنند.
دستور این است که هر روز برای مدتی در کنار یک دیوار، بخصوص در گوشه اتاق بایستید و اجازه بدهید تا انرژی به صورت آزاد در بدنتان جریان پیدا کند. بدن خود را به صورت یک ستون فرض کنید که انرژی را به طور یکسان در تمام پیکر خود منتشر می‌کند. وقتی این تمرین را انجام می‌دهید نباید بدن خود را حرکت بدهید. بعد از چند بار انجام این دستور نشستن برای شما به مراتب راحتتر خواهد شد. خوب است تا در زمان ایستادن تمرکز خود را به ناحیه ناف ببرید.


منبع تمامی مطالب تا اینجا:
reiki-pro2.mihanblog.com
ناوال

***برای خواندن مراقبه های اشو به ادامه مطلب مراجعه کنید***


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم اسفند 1390ساعت 22:48  توسط دوستداران آگاهی  | 

چشم هفتم

میان پیشانی درست در راستای تیغه بینی، پنج چشم (چاکرا) دیگر یکی بالای دیگری وجود دارد.

چشم راست (فیزیکی):
به شما اجازه دیدن اجسام، فرمها و جزییات را می دهد.

چشم چپ(فیزیکی):
ضمن داشتن قابلیت های چشم راست به احساسات ما نیز مربوط است.

چشم های فیزیکی راست و چپ در این تقسیم بندی به ترتیب شماره 1 و 2 نامگذاری شده اند.

چشم سوم (آجنا):
در راستای ابروها و کمی بالاتر از دو چشم قرار دارد.

چهارمین چشم:
کمی بالاتر از چشم سوم قرار دارد.
به انسان در درک وجود خدا، تقویت ایمان و شناخت حقوق انسانها کمک می کند.

پنجمین چشم:
کمی بالاتر از چشم چهارم!
ما را قادر می سازد حقیقت وجود انسان را فهمیده و از گذشته آگاه شویم.

ششمین چشم:
برای درک هدف غایی آفرینش و حیات لازم است.

هفتمین چشم:
تقریبا دو سانتی متر بالاتر از خاستگاه مو قرار دارد.
به ما کمک می کند تمام هستی را درک کنیم و راه انسان را به دنیای فرشتگان می گشاید.

توضیح: از این چاکراها در سیستم سنتی تاتو نامی برده نشده، اما در سیستم تانترایی (هندی) پذیرفته شده و جزو چاکراهای فرعی طبقه بندی شده اند (به جز آجنا که چاکرای اصلی است).
این هم لینکش:

http://www.pcparsi.com/--9909.html

ارسال توسط:بتهون

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم اسفند 1390ساعت 22:45  توسط دوستداران آگاهی  |